Ford Fahrsimulator CAD Konstruktion Projekter Industrial Design Duisburg

Driving Simulator Design

The new cockpit of the "NRW Car 2030".

A small, urban electric car for the changing social and technical framework in 2030

Aus einem von Ford zur Ver­fü­gung gestell­ten Klein­wa­gen kon­stru­ier­ten wir eine ein­sit­zi­ge Fahr­gast­zel­le. Dafür ent­wi­ckel­ten wir ein kom­plett neu­es Cock­pit mit Touch­screen, digi­ta­lem Tacho­in­stru­ment und 3D-Maus.

In 2013, the Design­Stu­dio NRW, a joint rese­arch pro­ject of the Uni­ver­si­ty of Duisburg-Essen, the Folk­wang Uni­ver­si­ty of the Arts and Ford Wer­ke GmbH, star­ted deve­lo­ping the NRW Car 2030. 
Um Ihre Anfor­de­run­gen als zukünf­ti­ge Nut­zer eines rein bat­te­rie­be­trie­be­nen Klein­fahr­zeugs unter­su­chen und tes­ten zu kön­nen, wur­de PROJEKTER INDUSTRIAL DESIGN in Zusam­men­ar­beit mit dem Lehr­stuhl für Mecha­tro­nik der Uni­ver­si­tät Duisburg-Essen mit der Kon­zep­ti­on für ein Fahrsimulator-Design beauftragt. 
  • Pro­jekt: Cockpit-Design für Fahrsimulator
  • Kun­de: Uni­ver­si­tät Duisburg-Essen, Uni­ver­si­tät Folk­wang, Ford Wer­ke GmbH
  • Leis­tun­gen: Ergo­no­mie, CAD-Konstruktion, Visualisierung
  • Web­sei­te: folkwang-uni.de
  • Jahr: 2013
Ford Fahrsimulator CAD Konstruktion Projekter Industrial Design Duisburg

This included the adapt­a­ti­on of all com­pon­ents of the new cock­pit paneling to the body and the production-ready design and manu­fac­tu­re of the indi­vi­du­al parts using the sel­ec­ti­ve laser sin­te­ring pro­cess (SLS).

We mas­te­red the ergo­no­mic chal­lenges of the vehic­le inte­ri­or through the opti­mal­ly coor­di­na­ted acces­si­bi­li­ty of the indi­vi­du­al ele­ments of the user interface.

In the coming deca­des, traf­fic and mobi­li­ty will con­ti­nue to be swit­ched to sus­tainable ener­gy sources and various forms of indi­vi­du­al trans­port and local public trans­port will be networked.

Electromobility, autonomous driving and car sharing will play an important role here.

This redu­ces envi­ron­men­tal pol­lu­ti­on, reli­e­ves our road and motor­way net­work and mini­mi­zes the harmful con­se­quen­ces of indi­vi­du­al trans­port processes.

Sechs Line­ar­mo­to­ren, die die Fahr­zeug­be­we­gun­gen simu­lie­ren, ein 5.1 Sound­sys­tem zur Aus­ga­be von Innen- und Außen­ge­räu­schen wie Fahr­bahn­ge­räu­sche oder Gegen­ver­kehr ver­mit­teln ein rea­li­täts­na­hes Fahr­erleb­nis. Eine radi­al ange­ord­ne­te Lein­wand mit Rund­um­blick run­det die Simu­la­ti­on ab.

In this way, indi­vi­du­al­ly con­trol­led as well as auto­ma­ted and pilo­ted dri­ving can be tes­ted and the poten­ti­al of com­mu­ni­ca­ti­on bet­ween vehic­les and the infra­struc­tu­re in the vir­tu­al urban envi­ron­ment of 2030 can be tested.

Ford Fahrsimulator CAD Konstruktion Projekter Industrial Design Duisburg

Das Entwicklerteam präsentierte die Forschungsergebnisse sowie den Fahrsimulator dem NRW Minister Garrelt Duin und der Öffentlichkeit im November 2013 während einer 7-tägigen Car Clinic im SANAA-Gebäude der Zeche Zollverein in Essen.

Sin­ce May 2016, the deve­lo­p­ment of an elec­tric sha­ring vehic­le has been con­tin­ued as part of the NRW Car 2.0 rese­arch project. 

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